W poszukiwaniu na polskim rynku rzetelnych i profesjonalnych usług lektorskich, warto wziąć pod uwagę wiele różnych czynników, które pozwolą na wybór optymalnego głosu do realizowanej produkcji. Większość biur oferujących nagranie głosu lektora do filmu, audioboka czy reklamy ma już na rynku doświadczenie, a niektóre z głosów są wręcz doskonale rozpoznawalne wszędzie tam, gdzie zamiast czytania, skupiamy się na głosie mówiącej do nas osoby. Usługi lektorskie obejmują szereg różnorodnych nagrań i tu dobrze jest pamiętać, że nie każdy głos pasuje do każdej reklamy, dlatego wyborowi odpowiedniego, dobrze jest poświęcić więcej uwagi.
Jakie znaczenie ma dobrze wybrany głos?
Przekazanie treści reklamowej, fabularnej czy rozrywkowej w formie audio lub audio-video może być dla firmy prostą drogą do sukcesu. Jeśli wybrane przez nas usługi lektorskie zostaną wykonane na najwyższym poziomie, wówczas dużo więcej osób z przyjemnością będzie słuchało czy to reklamy (np. w radiu czy telewizji), czy audiobooka będącego nagraniem książki, czy też szkolenia prowadzonego w formie głosowej i sprzedawanego jako plik audio. Rola głosu jest tu nieoceniona i może albo doprowadzić do sukcesu produkcji, albo do jej klęski.
Co wyróżnia profesjonalne firmy lektorskie?
Usługi lektorskie powinny się cechować po pierwsze, możliwością odsłuchania głosu lektora jeszcze przed zleceniem mu konkretnego zdania. Głos ciepły i spokojny inaczej sprawdzi się do reklamy leków, piskliwy do produkcji modnych, szybkich i skierowanych do najmłodszej grupy odbiorców, a energiczny do filmów podróżniczych, przygodowych czy reklam motoryzacyjnych. Jeśli firma oferująca głos lektora nie daje możliwości wysłuchanie wcześniej kilku próbek jego brzmienia, to lepiej jest ją sobie zwyczajnie odpuścić. Co ważne lektor musi posiadać takie cechy, jak umiejętność dobrego modulowania głosem, zmiany nastroju poprzez samo brzmienie oraz talent do przykuwania odbiorcy tym, co mówi. Im czystsze i im lepsze co do dykcji jest brzmienie głosu lektora, tym większa pewność, że trafiliśmy na dobrą firmę.